Stem op 29 Oktober 2025 op
Partij Bijzonder!
Voor een Nederland waarin ieder
‘bijzonder, anders en uniek’ mens
er echt bij hoort.
Hier noteren wij meer inhoudelijk wat wij vinden en willen bereiken.
U kunt in de herfst van 2025 op Partij Bijzonder stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen in Nederland. Wij hebben heel veel zorgen over hoe het er aan toe gaat op dit moment in stad en land. Een aantal zaken die wij specifiek willen inzetten bij de Gemeente hebben ook betrekking op onze landelijke situaties en dus de Eerste en Tweede Kamer Der Staten Generaal. Ook zijn er veel zaken die onder het huidige systeem afhankelijk zijn van parlementaire beleid. Daarvoor hebben wij bij onze actieplannen en moties een sterretje bij de zaken die wij in de Gemeenteraad willen aanpakken en een plusje bij die zaken die ook of enkel bij de hogere regering in behandeling worden genomen. U kunt er van op aan dat wij, wanneer wij in Amsterdam, De Kwakel, Heerlen, Maastricht, Almere, Utrecht, Ermelo, Nijmegen, Waddeneilanden of andere gemeenten ingestemd worden, zullen blijven bepleiten bij parlement dat zij de nodige acties ondernemen alvorens zij daar in de toekomst plaats moeten maken voor Partij Bijzonder.
Dus ziet u een sterretje * dan pakken wij dat direct bij de Gemeente aan als u voor ons kiest, en ziet u een plus + dan bepleiten wij daarvoor bij het parlement en zetten wij in de toekomst door ermee bij het Eerste en Tweede Kamer. Wanneer er een ster en een plus staat. kunnen deze zowel gemeentelijk als bij parlement behandeld worden.
School
*+De basis en middelbare scholen
*+Om Empathie, Weerbaarheid en Respect te creëren moeten scholen de principes van het Vreedzame School overnemen gedurende de hele week. Het moet niet bij een lesuurtje blijven. Desnoods kan er op getoetsd worden door het Vreedzame School zelf voordat een school de stempel mag gebruiken. Bij het vreedzame school leren jongeren ook om een gesprek te voeren over verschillen en ingewikkelde maatschappelijke vragen. in lijn met VN Verdrag Kinderrechten.
*+Een gesprek voeren
*+Vreedzame school
+Ervaringsdeskundigen
Ervaringsdeskundigen/ vertrouwenspersonen moeten een gelijkwaardig salaris krijgen. Daarnaast moet een ervaringsdeskundige onafhankelijk te werk kunnen. De huidige opleiding tot Ervaringsdeskundige bevat instructies om met bestaande bedrijven aan het werk te kunnen.
Op elk vlak van ervaringsdeskundigheid moet er een gepaste opleiding zijn om bij de gespecialiseerde takken inzetbaar te worden, gelijkwaardig behandeld worden en als professioneel behandeld worden.
Uitbreiding van het vak met trainingen waardoor het in de praktijk goede resultaten boekt.
Storytelling trainingen onderdeel van de praktijk.
Respect voor ervaringsdeskundige en dat door toetsing gehandhaafd wordt.
Stigma
*+Stigma bestrijding in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap, en het Universele Verklaring van de rechten van de Mens. Stigma is een structurele maatschappelijk probleem dat zich doorzet via alle facetten van de maatschappij en veroorzaakt schending van privacy, bewegingsvrijheid en verslechterde kwaliteit van leven voor mensen die bijzonder, anders en uniek zijn.
*+Alle vormen van stigma bestrijden doormiddel van campagnes en educatie.
+Ggz moet kijken naar trauma ipv ziektebeeld.
Bijzonder, Anders en Uniek
*+ VEEL MEER AANDACHT VOOR Special Needs Kids
*+ Wanneer er sprake is van bijzondere benodigdheden bij kinderen, de ouders niet meer behandeld worden alsof zij iets fout hebben gedaan of doen.
*+ Het bestaan van speciale scholen is mensenrechtenschending en moet afgeschaft worden. Een kind mag niet doorverwezen worden wanneer zij met bijzondere benodigdheden te maken hebben. Er moeten voldoende middelen en vaardigheden aangeboden worden aan leerkrachten bij de reguliere school. Dat houdt in dat de Pedagogisch Academisch Beroeps Onderwijs en Lerarenopleiding onder de loep genomen worden in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*+ Inclusieve Onderwijs en nu kort en metten maken met uitsluiten en kleinhouden van mensen enkel omdat zij bijzonder, anders en uniek zijn!
+Niet meer dan 20 kinderen of jongeren in een klas.
*+ Geen hokjes plaatsen op school. Als iemand bijzonder, anders of uniek is, dan ga je hun ondersteunen om het beste uit die uniekheid om hun individuele vaardigheden en talenten te ontwikkelen. Dit geldt dus voor alle jongeren en de leerkrachten en leerstof moeten ingesteld worden hierop.
Agressie en geweld
*+ Agressor de baas STOP!!!
*+Wij leven in een maatschappij waarbij alle vormen van agressie door het systeem en structuren flink bemiddeld wordt. Dat moet stoppen!
*+Bij huiselijk geweld wordt op heden vaak verwacht van slachtoffers van huiselijk geweld dat zij alles achter te laten en ergens in anonimiteit verder te leven soms zelfs om hun kinderen achter te laten bij het agressor/ de dader van het geweld. Bijv: Vaak betekent dit dat zij moeten verhuizen van het dorp of stad waar ze zijn opgegroeid terwijl de dader daar nog vrij rondloopt. Dit moet stoppen.
*+Er is nog niet voldoende gepaste hulp voor slachtoffers van geweld. Hulp voor slachtoffers van geweld moet vrijblijvend zijn. De hulp moet georganiseerd worden op een manier dat dicteert dat het slachtoffer niet permanent afstand hoeft te doen van zijn/haar eigen woonomgeving, spullen, werk, kinderen om definitief uit de situatie te kunnen komen.
*+ Er moet per stadsdeel en dorp een informatiecentrum ingezet worden waar mensen kunnen aankloppen en er acuut en uitgebreid informatie geleverd wordt over huiselijk geweld, intieme terreur, kindermishandeling, psychisch geweld, advies voor omgeving en direct de juiste hulp ingeschakeld wordt door professionals die gericht en breed beeld hebben van de verschillende mogelijkheden zowel om uit te kunnen stappen uit een situatie als mechanisme, methode en handvatten om in verschillende situaties veilig te blijven als slachtoffer of omgeving.
*+ Een landelijk, stedelijk en dorps centrale telefoonlijn waar er 24/7 naar gebeld kan worden waarbij er een volledige overzicht is van alle hulpverlenende instanties zijn aangaande deze punten, waarbij er gespecialiseerde telefonisten zijn die verstand hebben van huiselijk geweld, intieme terreur, kindermishandeling, psychisch geweld en omgeving, dat met behulp van A.I. een telefoongesprek pleegt zonder registratie van het gesprek aan beide kanten.
*+ Politie protocol verstandig in gesprek bij situaties waar mogelijk structureel geweld plaatsvind. Protocol desnoods vanuit wet en regelgeving. Cursussen waar men een cijfer voor moet halen aangaande deze zaak.
*+ Doormiddel van campagnes, flyers, educatie(ook via scholen) voor zowel slachtoffers, potentiële slachtoffers, familie en omgeving het hele land bewust maken van de werkelijkheden rondom geweld, met informatie voor verdere vragen en handvatten.
*+ Aanpakken structurele en systematische uitbuiting, mishandeling, misbruik, eenzame opsluiting, uitsluiten en kleinering van mensen die bijzonder, anders en uniek zijn die vaak de stempel bijzondere bijnodigdheden, beperking en ziekte dragen en waarbij er tot heden op basis daarvan structureel bijzonder in het nauw gedreven worden, beperkingen opgelegd krijgen door maatschappij en systeem en zieker gemaakt worden in plaats van hulp, ondersteuning of genezing gegund worden. Deze groep stellen wij voorop. Mahatma Ghandi stelde dat een maatschappij beoordeeld kan worden door naar het welzijn van de meest kwetsbaren te kijken. Laten wij een 10++ creëren in plaats van een 0 accepteren op deze beoordeling!
+Harder straffen voor geweldplegers. Nog hardere straffen voor huiselijk geweldplegers. Nog hardere straffen voor plegers van geweld op mensen die een kwetsbaarder positie bezitten.
*+Uitvoeren wet psychisch geweld. Naar aanleiding van een informatieverzoek zijn wij erachter gekomen dat Amsterdam niet meedoet met de pilots voor uitvoering van een wet dat onlangs bepaald is over het strafbaar stellen van psychisch geweld. Wanneer wij in 2026 ingestemd worden in de raad zullen wij hameren op dit punt bij de raad. Er zijn veel campagnes vanuit de huidige coalitie om te laten doen lijken alsof zij voor vrouwenrechten zijn en zo tegen huiselijk geweld en mishandeling zijn, maar in werkelijkheid hoort onze achterban in deze stad non stop verhalen van geweld en onrecht en is het systeem bagger met betrekking tot het beschermen van gezinnen tegen allerlei vormen van geweld. Wij willen dit veranderen.
+Agressor: als het duidelijk is dat er agressief gedrag wordt getoond en er mishandeling plaatsvindt, dat de hele omgeving raakt, is het verstandig om diegene naar een psychiatrische gevangenis/inrichting te laten sturen. Of gedwongen te worden onderzocht naar eventuele geestelijke stoornissen/verslavingsproblemen. Op heden wordt er bij huiselijk geweld vaker politie gebeld maar komt er geen crisis dienst bij kijken terwijl er in tegenstelling heel snel een crisis dienst erbij gehaald wordt in plaats van politie wanneer er bijvoorbeeld geschreeuw gehoord wordt door buren. Deze rare tegenstellingen en seksisme doorbreken!
In verband met de veiligheid van het gezin/mensen die in omgeving van een aggressor zijn is het uiterst noodzakelijk dat er eerlijk gehandeld wordt en professionele hulp van specialisten die trauma geïnformeerd zijn en ook eventueel acuut kunnen optreden met intensieve hulp wanneer dat nodig blijkt. Een onderbuikgevoel is goed, maar een geïnformeerde, empathische en gebalanceerde verantwoording is nog beter.
*+ Initiatieven inzetten over geweldloos levenstijl.
*Bij het Martin Luther King park een volledig digitaal en interactieve bibliotheek met moderne technologie over het leven en werk van Rev. Dr. Martin Luther King Jr.
*+De mogelijkheid voor naschoolse en vakantie opvang waar er in de trend van het King Center in de Verenigde Staten op speelse en proactieve wijzen kinderen en jongeren de gelegenheid wordt gegeven om vaardigheden te ontwikkelen om weerbaar en Vreedzaam grote maatschappelijke problemen op te lossen.
+ Er moet geluisterd worden naar de vraag van het slachtoffer. Hoeveel bewijs moet je hebben voordat een politie of hulpverlener acuut ingrijpt?
+Geweld op straat:
Zelfverdediging mag niet worden gestraft. Tegenwoordig heeft iedereen een telefoon en hangen er overal camera's. Het is in vrij veel situaties makkelijk aantoonbaar of dat iets zelfverdediging was. Een inwoner van Nederland zou zich niet onveilig moeten voelen op straat omdat zij onverzekerd zijn wanneer zij zichzelf verdedigen als iemand hen fysiek aanvalt.
Daarnaast mag het verdedigen van een ander niet gestraft worden. Allebei deze zaken gelden dat er aantoonbaar beelden en getuigen zijn van een incident waarin zelfverdediging toegepast wordt.
*Op heden krijgt men in deze stad een huldiging wanneer zij een vermoedde terroristische aanslager als burger arresteren. Maar wanneer je voor een vrouw opkomt op straat die geslagen wordt door haar man, of iemand in rolstoel verdedigd wanneer zij gebuld worden op straat dan kun jij voor de rechter gaan staan in plaats van de dader die jij tegen hebt gehouden! Niet goed!
Voedsel Zekerheid
*+Voedsel Productie en armoedebestrijding
*+De regering moet gecoördineerd omgaan met Voedselverspilling. Alle grote en kleine projecten moeten fatsoenlijke subsidie krijgen om het voedselverspilling bijtijds naar de juiste plekken en inwoners te verplaatsen en verdelen. Meer bestrijding tegen voedsel verspilling door meer voedselbanken en groter.
*+In samenwerking met verschillende maatschappelijke organisaties creatief met praktische problemen omgaan. Bijvoorbeeld de bekende probleem van flessen en blikken overschot deels oplossen door organisaties die met dakloosheid te maken hebben mensen flessen en blikken aan huis laten ophalen.
*+Winkels aanmoedigen door beloningen wanneer zij actief aan voedselverspilling en voedselonzekerheid bestrijding doen.
+Kosten van gezond, biologisch voedsel moet voor minimum haalbaar worden. Meer regels over schadelijke toevoegingen. Daar moet een betere toets voor komen. Nepkeurmerken handhaven.
Sociale Openbare Ruimte
*+Alles handicap vriendelijk.
*+Plekken waar er met wielen aan, op, onder gespeeld kan worden voor alle leeftijden, dus rolstoel, skilers, rollerskates, skateboards, fietsen, enzovoort allemaal op speciaal aangemaakte pleinen verspreid door de gemeente.
*+Plein of andere openbare ruimte waar er vrijuit gefilosofeerd mag worden en waar daar rekening mee wordt gehouden door bestuur en structuur. Zie London Speakers Corner.
*+Meer ruimte voor basketbal, voetbal, honkbal, enzovoort.
*+Wijzers op straat naar publieke faciliteiten.
*+Pleinfeesten voor buurten faciliteren.
*+Buurtapps koppelen aan publieke faciliteiten.
*+Verbinding, comfort en sociale houdingen stimuleren in plaats van beboeten. Tafeltjes en stoeltjes buiten met lekker weer, mag niet als overlast gezien worden.
*+Gevels met bloemen door gemeente zonder eerst aan 300 voorwaarden te voldoen. Voorwaarden moeten zijn handicap vriendelijk, dat de gemeente dan ook gedwongen zou moeten worden direct te faciliteren. Dus zou een stoep geen bloemengevel nog aan kunnen terwijl hij wordt aangevraagd? Dan moet de gemeente deze hele straat en stoep handicap vriendelijk maken met gevel en al. De gemeente mag ook niet bepalen welke bloemen of struiken jij neer mag zetten. Zij moeten deze vergoeden ter verbetering van de sfeer in de gemeente.
*+ Fruit bomen planten op verschillende pleinen en straten verspreid door de stad ter gebruik van omgeving.
*+Stimuleren van voedselbossen en tuinder/boeren collectieven waar toedracht van inzet gebruik van oogst is en belonen wanneer er gedeeld wordt met mensen die zich niet kunnen inzetten.
Deurwaarders en Schuld Oplossen
*+Wanneer het iemand niet lukt om op tijd een rekening te betalen en deze aan een deurwaarder wordt overgedragen, kan deze rekening vaak binnen een paar maanden tijd hoog oplopen, soms is een rekening na een aantal maanden al vertienvoudigd. Een deurwaarder is er voor leveranciers om te zorgen dat een schuld betaald wordt. Het systeem werkt niet. Wanneer men een grote schuld krijgt van een oorspronkelijk klein bedrag, waar zij al moeite mee hadden om deze te betalen, zijn betalingsregelingen dan wel een optie, maar ook dat kan maar met 1 of maximaal 2 rekeningen worden afgesproken. Het inkomen dat overblijft is zeer weinig.
Dat duwt men om schuldhulpverlening aan te vragen waardoor het oorspronkelijke bedrag ook niet meer betaald wordt. Wanneer men niet in schuldhulp terecht komt, wordt er beslag gelegd op het algemene inkomen waardoor men nog meer schulden creëert om te kunnen overleven en ervaart traumatische stress door het voortdurend lastigvallen van niet meer een of enkele, maar meerdere deurwaarders en komt daardoor voor onbepaalde duur in een vicieuze cirkel terecht.
Er moet wet en regelgeving komen dat deurwaarders verbiedt om degene die een schuld heeft te belasten met bijdragen die hun levensonderhoud bedreigen. Daarnaast moet er toezicht gehouden worden op de wijze waarop een deurwaarder betalingsregelingen aangaat en verdere kosten berekend, om te waarborgen dat men niet in hun bestaanszekerheid belemmerd wordt.
Daarnaast moet er uitvoerig bekeken worden per situatie of dat er sprake is geweest van het bovengenoemde traject. Wanneer dat het geval is dan moet volledige kwijtschelding plaatsvinden en geen schuldhulptraject vereisen van gedupeerden.
Wanneer er al wetten overtreden worden door deurwaarders aangaande deze punten, dan moeten gemeentes deze diensten weigeren in hun gemeentes.
*Om corruptie tegen te gaan zouden gemeenten bij deurwaarders, die aantoonbaar structureel bewoners lastigvallen op de hierboven omschreven wijze, moeten weigeren om in hun omgeving aan de slag te gaan.
Jeugd, zorg en bescherming
*+Veilig thuis, Politie, Jeugdzorg samenwerking en coordinatie. Hoe wordt het vertrouwen hersteld in deze instellingen? Vanwege een logische gebrek aan vertrouwen is in het systeem, waar wel hulp hard nodig is, worden deze organisatorische problemen, die levensbepalend kunnen zijn voor slachtoffers van huiselijk geweld en mishandeling, onder het vloerkleed geschoven terwijl het probleem steeds groter wordt. Elke situatie dat niet met zorg en zorgvuldigheid wordt behandeld is er een dat doorwerkt naar het volwassen leven van het kind. Hulpverlening mag niet meer een schepje bovenop de trauma van een kind zijn.
+Screening van jeugdzorgmedewerkers, jeugdbeschermers.
+Controles op personeel en dossiers. Bijvoorbeeld alle telefoon gesprekken worden opgenomen om kwaliteit van dienstverlening te bevorderen met toestemming van client. Beslissingen getoetst worden op waarheid. Duidelijke methodiek om een anamnese van de situatie te kunnen maken. Specialistische opleiding.
*+Gezinnen als eenheid behandelen.
*+Bewustwording over dwingende controle en narcistische mishandeling.
*+Stop het kastje naar muur met betrekking tot een hulpvraag. Zorg dat medewerkers van JZ voldoende opgeleid zijn en verbonden met de omgeving dat de eerst ingezette medewerker alle wegen en aanbieders goed in kaart heeft waardoor zij meteen de juiste hulpaanbieder kunnen verwijzen.
*+ Leid JZ medewerkers op om creatief en out of the box te denken wanneer er geen hulpaanbieder is voor een specifieke hulpvraag. Jeugdzorg moet meer samenwerken met ZZPers en ambulante kleine zorgondernemingen die flexibeler met individuele situaties om kunnen gaan en specifieke zorgvragen kunnen beantwoorden, bijvoorbeeld dyslexietherapeuten, orthopedagogen, muziektherapeuten, hypnotherapeuten enzovoort.
*+Versterk de rol van de lokale teams. Zet in op een laagdrempelige, gezinsgerichte aanpak waarbij er zowel hulp voor kinderen wordt geboden, als hulp voor ouders. Heb nadrukkelijk aandacht voor factoren zoals stress, armoede, huisvestingsproblemen, bestaanszekerheid en volwassenenproblematiek binnen het gezin. Pak eerst deze problemen aan en zet pas jeugdzorg in wanneer het echt nodig is.
*+Benut de gezamenlijke expertise van jeugdzorgaanbieders, het onderwijs, samenwerkingsverbanden en de jeugdgezondheidszorg bij het vormgeven van de lokale teams.
*+Biedt hulp en ondersteuning zoveel als mogelijk op de plekken waar kinderen en gezinnen al zijn, zoals het onderwijs, de kinderopvang en de sportclub.
*+Blijf investeren in basisvoorzieningen voor kinderen en gezinnen, zoals speeltuinen, sportvoorzieningen, buurthuizen, bibliotheken en zwembaden. Zo houden we gezinnen fysiek én mentaal gezond. √ Investeer in het ondersteunen van gezinnen die te maken krijgen met complexe scheidingen. Vanaf dag één.
*+Voorkom dat jongeren in de jeugdzorg tussen wal en schip vallen wanneer ze 18 jaar worden. Zorg dat deze jongeren een beroep kunnen doen op verlengde zorg en dat hier geld vanuit de gemeente voor beschikbaar is. Stop pas met het bieden van hulp en ondersteuning zodra support, wonen, school en werk, inkomen en welzijn van jongeren op orde zijn.
*+Werk ook in de regio actief aan het af- en ombouwen van de gesloten jeugdzorg, zodat kinderen in een zo thuis mogelijke omgeving hulp en onderwijs kunnen krijgen. Ga als gemeente met jeugdzorginstellingen in gesprek over hoe zij de transformatie naar kleinschalige, open jeugdzorg zo goed mogelijk kunnen maken.
*+Zorg dat jongeren in de jeugdzorg naar school kunnen. Maak concrete afspraken met het onderwijs voor kinderen die (tijdelijk) niet meer thuis kunnen wonen, zodat hun schoolloopbaan zo min mogelijk wordt onderbroken. Houd rekening met jongeren die weer starten met school, nadat ze gesloten zorg hebben ontvangen.
*+Sluit de specialistische jeugdzorg goed aan op lokale voorzieningen (inclusief het lokale team), informele zorg- en welzijnsnetwerken, het onderwijs, de kinderopvang en de volwassenenzorg.
Arbowet Verbeteren Voor Zorg en Hulpverleners
Zorg en hulpverleners moeten extra bescherming krijgen van de wet om met kracht en autonomie aan de slag te kunnen. Instellingen moeten de Arbowet kunnen volgen. De huidige Arbowet houdt geen rekening met situaties en de uniekheid van zorg en hulp omgevingen. Instellingen dienen ook hierop gecontroleerd worden.
Malafide zorg
+Inspectie moet strenger kunnen optreden in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
+Handhaving bemiddelen om een afdeling specifiek gericht op malafide zorg, misbruik en mishandeling in zorg en jeugdzorg, Fraude in zorg en jeugdzorg zodat zij hun taak als bewakers van veiligheid volledig kunnen beoefenen door deze criminelen hard aan te pakken in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
+In lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap: Instellingen sluiten wanneer er zogenoemde misstanden zijn. Onder het bagatelliserende woord "misstanden" verstaan wij: Mishandeling, misbruik, eenzame opsluiting, uitsluiting, verkrachting, oplichting, fraude, uitbuiting dat onderdeel uitmaakt van een structurele behandeling van mensen met een kwetsbare positie als tweederangs burgers.
+Ervaringsdeskundigen in dienst nemen in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
+Geheimhouding voor cliënten waarborgen in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
+Ouders en omgeving geen fatsoenlijk inspraak hebben, de instelling concessies moet doen, in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*+Ouders en omgeving bij therapie en inzicht serieus nemen in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*Gemeente subsidieerd organisaties niet meer die gebrek aan capaciteit hebben vanuit een jeugdzorg.
*+Complete vernieuwing van jeugdzorg in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*+WEL subsidie aan organisaties die meegaan met de tijd en kinderrechten en rechten voor personen met een handicap honoreren.
*+Meer bewustwording en ondersteuning over PGB in lijn met VN Verdrag Handicap.
+Machtsmisbruik tegengaan in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*+Wanneer ouders de stof niet kunnen beklijven dat er voor ouders vanuit hun visie een informele vertegenwoordiger kan zijn in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*+Normale taal gesproken hulp en zorg moet lekentaal fatsoenlijk gebruiken in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*+Duidelijkheid over rechten in lijn met het VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*+EDUCATIE, CAMPAGNES, BEWUSTWORDING bijv. Buurtteams, scholen, hulpverlenende instanties.
+Verslag van acties.
*+Geen gedwongen kaders in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
Rechtvaardigheid Voor Sociale Huurders
Huidige stand van zaken: Er is een systeem dat dicteert dat woningbouwcorporaties en verhuurders flexibel met de wet kunnen omgaan, aangaande bepaalde wijken in de stad die een grotere vertegenwoordiging van sociale huurwoningen bezitten. In deze wijken is het op heden normaal om te verwachten dat je schimmel in je woning hebt, muizen, duiven, dat het slecht geïsoleerd is, de muur, plafond en vloeren uit elkaar vallen of inzakken, er geen veilige optrek of deuren zijn, er elektrische draden uitsteken, oude gasleidingen en systemen. Wanneer men met een of meerdere van deze problemen te maken heeft, behoort de verhuurder per wet oplossingen te zoeken en is verantwoordelijk voor de veiligheid aangaande deze zaken. Echter, in de praktijk geven zij vaak geen gehoor aan vragen of klachten van bewoners, geven de bewoner een onhaalbaar bureaucratisch traject en gebruiken heel vaak intimidatie om de bewoner tot stilte te dwingen.
Ook komt het vaak voor dat het zover moet komen, dat de huurcommissie wordt ingeschakeld.
Bij de huurcommissie is het momenteel erg druk, waardoor de gebreken lang uitgesteld worden. Dit is een van vele tactieken die de verhuurders gebruiken om hun verantwoordelijkheid niet te hoeven nemen ten opzichte van hardwerkende, betalende huurders.
*+Er moet streng gehandhaafd worden zodat een hardwerkende, betalende huurder nooit in een hulpverlenings of bureaucratisch traject terecht komt.
*+Er moet onderzoek komen(CBS) naar de demografische aspecten van bewoners die hiermee te maken krijgen. Verhuurders die aantoonbaar structureel een specifieke doelgroep met onrecht belasten, moeten concessies doen.
*+ Bewoners moeten door middel van informatieve campagnes op de hoogte gesteld worden van hun rechten.
*+ Bewoners moeten gemakkelijker toegang tot recht krijgen.
*+De regering dient mensen die op het minimum leven in sociale huurwoningen dusdanig in bescherming te nemen dat zij de sociale huursector op zich nemen en de verantwoording daarvoor niet meer bij een reguliere verhuurder ligt.
Wijkverpleging
*+Inzet van wijkverpleging en omgeving ook acuut in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap. Wijkverplegers moeten meer subsidies ontvangen, en in hun specialismes hoog gewaardeerd worden door regering en bestuur. In Amsterdam moeten wij oplossingen zoeken voor de huidige besluiten van het parlement die onzekerheid creëren voor wijkverplegers en daardoor direct het levenskwaliteit van mensen met Handicap en ziekte die zelfstandig wonen ten nadele zal beïnvloeden. Er moet juist meer wijkverpleging zijn en wijkverpleging moet juist veel vaker en verder ingezet worden in de wijken. Mensen die verpleging nodig hebben dat in de praktijk thuis plaats kan nemen hebben het recht om dat ook thuis te ontvangen. De uitwerking van het huidige beleid, dat niet overeenstemt met het VN Verdrag, zal zijn dat nog meer mensen opgevangen worden in verzorgingstehuizen terwijl hooggewaardeerde wijkverplegers ervoor kunnen zorgen dat mensen met kwaliteit van leven en welzijn kunnen genieten op hun recht op zelfstandig wonen. Het huidige bestuur schijnt niet te begrijpen dat wij alleen recht op zelfstandig wonen hebben, dus niet enkel wanneer je benen het doen of je zonder ziekte door het leven gaat. Dit en dergelijke zaken moeten streng aangepakt worden bij de regering. Wij hebben bestuurders nodig die zonder vooroordelen de rechten van de mens verdedigen.
+Betere salaris voor wijkverplegers.
*+Bemiddeling en hulp voor ouders en omgeving in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*+Informatie over toegang tot recht in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*+Aan huis hulp of zorg dat net zo intensief is als de zorgvraag in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
Empathie, Vrijheid, Steun, Vertrouwen
*+Empatisch en humaan, begrip in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*+Machtsmisbruik aanpakken in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
Toegankelijkheid
+De-institutionalisering Expert Opleiding gericht op Ervaringsdeskundigheid bij Universiteit.
*+Gelijktrekken in lijn met VN Verdrag Kinderrechten en VN Verdrag Handicap.
*+toegankelijk maken van alle stoepen, straten, ov, ov stations en haltes voor slechthorend, slechtziend, rolstoel, rollator, kruk en stok, bijzondere benodigdheden en beperkingen in lijn met het VN Verdrag Handicap.
*+Toegankelijkheid van alle winkels, instellingen, organisaties en bedrijven in lijn met het VN Verdrag Handicap.
*+Toegankelijkheid van publieke plekken, evenementen, feesten in lijn met het VN Verdrag Handicap.
*+Toegankelijk maken van sport en Sport evenement in lijn met het VN Verdrag Handicap.
*+Inclusieve educatie in lijn met het VN Verdrag Handicap.
*+Banden verbreken met jeugd en zorginstellingen die een geschiedenis hebben met kinderen en mensen met beperking/bijzondere bijnodigdheden plaatsen op malafide zorg en een strenge aanpak om te waarborgen dat Amsterdamse jongeren en mensen met beperkingen hun hulp, zorg en jeugdzorg stadsgebonden aangeboden krijgen in lijn met het VN Verdrag Handicap.
*+Aanpak De-institutionalisering: Alle jongeren in jeugdzorg en mensen die met beperking/bijzondere benodigdheden te maken hebben worden in bescherming gebracht door bestuur door specialisten in te zetten die aan de slag gaan met inclusie, buurtcontact, passende ambulante hulp(hulp aan huis in plaats van in instelling), sport, huiswerkbegeleiding in lijn met het VN Verdrag Handicap.
Verbinding en initiatieven
*+Mensen moeten meer in contact met elkaar komen en zich meer verbinden. Er moet meer ruimte komen in de stad om moeilijke gesprekken te kunnen voeren. Er moet ook meer ruimte komen om te filosoferen over acties, ondernemingen en oplossingen om de wereld een mooiere plek te maken.
*+Initiatiefnemers die zich richten op kunst, muziek, bekrachtiging, verbinding en duurzame steun voor jongeren moeten vooropgesteld worden voor ondersteuning, zij dat in natura of financieel.
*+ Actief op zoek gaan naar deze initiatief nemers in alle facetten van de maatschappij. Stel je voor je hebt een geweldige idee om de ontwikkeling en veiligheid van jongeren in jouw omgeving en je zet dat uit naar een buurthuis of naar jouw gemeente. Heel kort daarna krijg jij een brief van jouw gemeente in de bus of jouw mailbox: "Lieve Bewoner, Wij zijn op de hoogte gesteld van jouw geweldig idee! Wat kunnen wij doen om jouw daarbij te helpen? Dankuwel!".
*+Inzetten van grote jongeren centrum 1 per stadsdeel, waar alle buitenschoolse educatie, activiteiten, hulp of zorg lijnen, sport, discussie/debat, muziek, kunst op een plek bereikbaar is en waar er geen onderscheid gemaakt wordt tussen arm, rijk, afkomst, religie, gender of sexualiteit.
Drukte, Onheil, Overlast
*+Samenwerken met stadsdeel politie en veilig thuis jeugdreclassering programma's die tot preventie leiden ontwikkelen.
*+Moderne technologie toepassen om de stad toegankelijker te maken en om drukte, overlast, burenruzies en criminaliteit tegen te gaan.
*+Contact met andere landen waar onze toeristen vandaan komen om de voor en nadelen van het toerisme te beïnvloeden.
*+De binnenstad geheel rolstoelvriendelijk maken en overzichtelijk veilig voor zowel toeristen als Bewoners.
Woning tekort en duurzaam wonen
*+Bemiddel initiatiefnemers om hoge initiële bouwkosten te voorkomen.
+Pas wettelijke belemmeringen voor niet-traditionele bouwmethoden aan.
+Bemiddel in educatie over onderhoud voor initiatiefnemers met specifieke kennis over het onderhoud van de natuurlijke systemen.
Een Earthship is een zelfvoorzienende, off-grid woning die voornamelijk is gebouwd van gerecyclede materialen zoals autobanden, blikjes en flessen, gecombineerd met natuurlijke materialen zoals aarde en leem. Het doel is om een huis te creëren dat grotendeels onafhankelijk is van traditionele nutsbedrijven, met energie- en waterbehoefte die zoveel mogelijk uit eigen bronnen wordt gehaald.
Kernconcepten van een Earthship:
• Zelfvoorzienendheid:
Een Earthship is ontworpen om in zijn eigen energie (zonne- en windenergie), water (regenwateropvang en -zuivering) en voedsel (binnen- en buitenplantenbakken) te voorzien.
• Hergebruik van materialen:
Autobanden, gevuld met aarde, vormen de basis voor de dragende muren, terwijl blikjes en flessen worden gebruikt voor niet-dragende muren en isolatie, en voor decoratieve elementen.
• Thermische massa:
De dikke muren van aarde en banden zorgen voor thermische massa, waardoor de temperatuur in het huis constant blijft, met minimale behoefte aan verwarming of koeling.
• Passieve zonne-energie:
Earthships zijn vaak zo georiënteerd dat ze maximale zonnewarmte opvangen, die vervolgens in de muren wordt opgeslagen.
• Afvalwaterbeheer:
Afvalwater wordt behandeld door filtersystemen en hergebruikt voor het irrigeren van planten, waardoor aansluiting op het riool overbodig wordt.
Bouwprincipes:
• Fundering:
De fundering wordt gevormd door autobanden gevuld met aarde, die een uitstekende thermische isolatie bieden en zwaar genoeg zijn om een betonnen fundering overbodig te maken.
• Muren:
Naast de bandenmuren worden vaak niet-dragende muren gebouwd met blikjes, flessen en andere afvalmaterialen.
• Dak:
Het dak kan worden ontworpen om regenwater op te vangen, dat vervolgens wordt gefilterd en hergebruikt.
• Beplanting:
Langs de zuidelijke kant van de woning worden vaak plantenbakken geïntegreerd, waar groenten en fruit kunnen groeien.
Voordelen:
• Duurzaamheid: Vermindering van de ecologische voetafdruk door gebruik van gerecyclede materialen en zelfvoorzienende systemen.
• Kostenbesparing: Vermindering van de energierekening en waterrekening op lange termijn.
• Gezondheid: Verbetering van de luchtkwaliteit door natuurlijke ventilatie en minder afhankelijkheid van chemische producten.
• Onafhankelijkheid: Vermindering van afhankelijkheid van traditionele nutsvoorzieningen.
Creatief met problemen omgaan
*+Opschalen van voedselbanken. Systeem structureren in de stad om voedselverspilling tegen te gaan.
*+Mensen belonen in plaats van beboeten wanneer zij een ander helpen.
*+In samenwerking met verschillende maatschappelijke organisaties creatief met praktische problemen omgaan. Bijvoorbeeld: de albekende flessen en blikken overschot en vuilnisbakken die uit elkaar gescheurd lijken te zijn. Met organisaties zoals Regenboog groep structuur ontwikkelen en toestemming verlenen in deze kader aan daklozen om 1 keer per week met de organisatie aan te bellen bij mensen in buurten om blikken en flessen op te halen. Speciale vuilnisbakken in het openbare ruimte voor blikken en flessen die makkelijk open en dicht gemaakt kunnen worden en waar toestemming verleend wordt om de flessen en blikken mee te nemen. Voorbeeld 2: de albekende fatbike angst. Met scholen en jongerenwerk uitgebreid campagne voeren zowel binnen als buiten over de invloed van gedrag, in dit geval sjeesen over de straat of stoep, op anderen. Campagne empathie ontwikkelen.
Legalisering en benutten Hennep
Het kweken en produceren van Hennep producten kan niet alleen een manier zijn om de economie van ons land te versterken, maar is ook een milieuvriendelijke oplossing voor de productie van van alles van kleding naar meubels en andere praktische benodigdheden voor zowel individu als gemeenschap. Waar er nu talloze bewoners van Nederland ernstig benadeeld worden omdat zij worden bestempeld als recreatieve gebruikers, moet er plats komen voor erkenning van de genezende werking van deze kruid en ook de gunstige uitwerkingen van legale plantages. Er wordt nu in dit land gekapitaliseerd op de half legaal half niet legaal systeem dat draait om Hennep. Wij willen Nederlanders die in dit product geloven bekrachtigen en bemiddelen om doormiddel van Hennep plantages als gemeenschappen onze soevereiniteit te versterken en in plaats van bepaald worden door kapitaal vanuit het buitenland uitgebuit worden.
Een beleid dat het zijn wie je bent steunt
*+Empathie
*+Rede
*+Vreedzaam en proactief positief met elkaar omgaan
WAT MOET DE REGERING TEGENHOUDEN?
Wij zetten bij de volgende punten geen ster of plus want wij zullen NEE stemmen in de raad bij alles dat een mensenrecht dreigt te schenden en zetten ons in om ook andere partijen in de raad meer moties te laten indienen en gezamenlijk tegen dit onrecht! De College, Raad en Wethouders zijn verantwoordelijk ervoor om schadelijke zaken tegen te gaan. Zij doen dat in de volgende gevallen niet. Wij gaan hameren op de volgende punten:
Uitsluiting van mensen met beperking en bijzondere benodigdheden in alle facetten van de maatschappij en het dagelijks leven. NIET DOEN!
Propagerende status quo. NIET DOEN!
Segregatie van groepen, zowel doormiddel van systemen en structuren als zelf aangewezen segregatie. NIET DOEN!
Uitbuiting van kwetsbare mensen en mensenhandel. NIET DOEN!
Dictatoriale beleid en beleidsvoering.NIET DOEN! Niets over ons zonder ons!!!
Alle vormen van beleid die de autonomie van bewoners bedreigen. Voorbeelden huidige beleidsvoering: het doorzetten plan om 100 ramen te verwijderen uit de binnenstad en een erotische centrum in Amsterdam Zuid te plaatsen terwijl er meer dan 20duizend handtekeningen tegen zijn en er amper met de sexwerkers gepraat is. Voorbeeld 2: het forceren van maatregelen rond groenstructuur zonder eerst te inventariseren ofdat dit voor individuele bewoners haalbaar is en daar een oplossing voor aan te bieden. NIET DOEN!
Voor elke beweging een vergunning moeten vragen. NEE!
Het prioriteren van een aantrekkelijke stad voor toeristen terwijl er 10% van onze inwoners dreigen onder de armoedegrens te moeten leven. NIET DOEN!
Polarisatie. NIET DOEN!
Vervuiling. Structurele vergiftiging vanwege een chaotische en onevenwichtige beleid rondom fabrieken, vervoer, energieverdeling. NIET DOEN!
Sloppenbeheer(gentrificatie, segregatie). NIET DOEN!
[Wij zullen NEE stemmen in de raad bij alles dat een mensenrecht dreigt te schenden en zetten ons in om ook andere partijen in de raad meer moties te laten indienen en gezamenlijk tegen dit onrecht!]
****
We willen het CBS de opdracht geven om onderzoek te doen naar wat er tot op heden precies gebeurt bij al deze zaken op zowel stedelijk, provinciaal en landsniveau om daarmee nog beter in kaart te brengen wat de redenen en beloop is waardoor al deze zaken tot nog toe niet fatsoenlijk opgepakt worden.
****